Obs Beekbergen eerste ‘The Leader in Me – school’ van Apeldoorn 

Geplaatst door op donderdag 17 oktober 2019

Stephen Covey’s beroemde boek centraal in onderwijs 

Openbare basisschool Beekbergen is na vier ontwikkelingsjaren, de eerste ‘The Leader in Me’-school van de gemeente Apeldoorn. Dat vierde de school op woensdag 16 oktober met alle kinderen en ouders.  

The Leader in Me wordt inmiddels op ruim honderd Nederlandse basisscholen gebruikt. Op een speelse  manier leren kinderen zeven gewoonten, gericht op persoonlijke groei en relaties met anderen. De basis voor deze pedagogische leerlijn is het gedachtegoed van Stephen Covey: effectieve mensen hebben zeven gewoonten die de basis vormen voor hun succes. Iedereen kan deze gewoonten bij zichzelf ontwikkelen, ook kinderen.  

Bewust 

Obs Beekbergen koos vier jaar geleden heel bewust voor The Leader in Me: “het past perfect bij onze missie en visie”, stelt directeur Yolanda Klaaysen“De leerkrachten brengen de zeven gewoonten dagelijks tot leven. Zonder lesboek, maar mét voorbeeldgedrag. In vier jaar tijd zijn al onze teamleden individueel gecertificeerd voor deze pedagogische leerlijn.” 

Life skills

“Dit zijn ‘life-skills’ voor kinderen voor de rest van hun leven”, stelt Charissa, leerkracht van de kleutergroep, enthousiast. Ze heeft er – net als haar collega’s – nu vier jaar training op zitten en dat deed meer met haar dan ze dacht. “Het heeft in mijn hele leven écht wat gedaan. In het begin pas je de gewoontes als kunstjes toe. Maar nu is het helemaal eigen en pas ik het ook thuis toe. Hoor ik zelfs mijn man bij het ontbijt tegen de kinderen zeggen ‘belangrijke zaken eerst!’.” Ook Ellen, leerkracht van groep 5 en 6 ervaart de invloed van het scholingstraject. “Het begint bij jezelf: hoe sta je zelf in het leven? Het doet wat me je. Dat vond ik heel mooi! In het onderwijs geeft het duidelijkheid: je spreekt allemaal dezelfde taal. Het is mooi om te zien dat kinderen doelen gaan stellen. Zowel persoonlijk als met de groep. En als een doel is gehaald, dan vieren we dat met elkaar. Dan spelen we bijvoorbeeld extra lang buiten of kijken we een leuk filmpje.”  

Leerling-lighthouseteam 

The Leader in me werkt van binnen naar buiten. Eerst werken aan jezelf, eigen keuzes, eigen verantwoordelijkheden en doelgerichtheid en dan kijken naar de ander en relaties met anderen. Sara uit groep 8 gebruikt de gewoonten volop. “Ik doe eerst de belangrijkste onderdelen van mijn weektaak, zoals de rekenopdracht. En ik leer er ook heel goed door samen te werken, te regelen en te plannen. Ik raad het andere scholen ook aan!” Haar klasgenoot Nina zit net als Sara in het ‘leerling lighthouseteam’, de leerlingenraad op een The Leader in Me school. “Daar komen dit jaar vijf kinderen in. Als je erin wil moet je een sollicitatiebrief schrijven. Je organiseert dan dingen en we zijn ook kinderpleinwacht. We proberen dan ruzies op te lossen. Met The Leader in Me hebben we regels die niet streng zijn, maar gewoon fijne afspraken. Daardoor snap je elkaar beter.” Floris, ook lid van het lighthouseteam, vindt het leuk dat hij ook de kinderen uit de onderbouw goed kent. “Met ons team doen we namelijk veel voor de jongste kinderen op school. Ik houd van plannen en dingen organiseren voor anderen!” 

Feest

Op 16 oktober vierde obs Beekbergen dat ze officieel een The Leader in Me school zijn. Ouders en kinderen deden een speurtocht langs de zeven gewoonten en het feest werd afgesloten met een gezamenlijke lunch. De school heeft alweer een nieuw doel voor ogen. “De volgende fase is al gestart: we willen de ‘milestone-status’ bereiken” stelt directeur Yolanda Klaaysen. Bijzonder onderdeel van dit vervolgtraject, dat een jaar duurt, is een bezoek van de accreditatiecommissie van de Franklin Covey stichting.